5 World Through My Fateless Eyes
6 Perfect Warrior
7 Denial Of Fate
8 Welcome Back
9 The Kingdom Of My Will
10 The Redintegration

Anledningen till att jag började lyssna, eller snarare provlyssnade på Lost Horizon’s album, “Awakening The World” är att min klasskompis, Svantes morbror är trummis i bandet, om Ni läser bookleten så ser ni att dom tackar familjen Jambrén (dvs. Svantes familj) :-)

Som Ni säkert visste så är Lost Horizon utsända på ett uppdrag att rädda jorden eller hur det nu var och att medlemmarna är krigsmålade, men enligt Svante så ska dom ha skrattat något otroligt när dom kom på detta å det är naturligtvis inget seriöst. Hade det varit det så hade jag inte rört skivan med en 5 meter lång tång ens en gång.

Lost Horizon är power metal, som enligt mej är alldeles för överrepresenterad i dessa tider, det är en typisk genre som aldrig kommer att slå igenom med sån kraft som t.ex. heavy metal har gjort. Nog för att det finns många anhängare, men det beror nog mest på att power metal är väldigt lättlyssnad å inte på att den skulle vara bättre än någon annan metal genre.

Sångaren, Daniel Heiman har en väldigt bra röst, tyvärr så kan man inte säga det samma om texterna, som visserligen är oseriösa, men det börjar bli löjligt det här. Hade resten av bandet varit lite mer kreativt så kunde detta album ha blivit en succé, men nu är det tyvärr inte så, utan snarare ett mindre hyfsat album. Refrängerna i Heart Of The Storm är riktigt löjliga faktiskt, men på något sätt så är dom ändå goa. Lite sorgligt är att det är alldeles för mycket dåliga gitarr riff på låtarna, å då speciellt ovanstående låt. Även i Sworn In The Metal Wind så har vi lite väl jobbiga gitarrer. Den goaste låten på skivan är utan tvekan Denial Of Fate som faktiskt är riktigt bra och INTE är över fem minuter hehe. Resten av låtarna varierar från halvdåliga till ok. Lite synd, för bandet har helt klart potentialen, synd att dom bara inte använder den.

Skärpning Lost Horizon, man kan inte släppa nåt halvfärdigt som denna skiva, jag är säker på att om dom släppt skivan efter lite mer mixning å bearbetning på texter å musik så hade denna skiva blivit mycket bättre, nu är den halvtaskig å inget för finsmakare. Power metal fans utan något större krav på innehållet kanske intresserar sig för denna skiva, själv håller jag mej undan.

5/10 Anders Nordh