LOST HORIZON - AWAKENING THE WORLD

Precis när jag trodde att jag var utled på allt vad trallvänlig metal heter, och att scenen kommer att självdö inom en mycket snar framtid, fick jag denna skiva i mina händer, och insåg ännu en gång att min tyskofili är kronisk och obotlig, vare sig jag vill erkänna det eller inte. Lost Horizon är definitivt inte ute efter att förändra världen, men vad spelar det egentligen för roll, när dom ändå kan ge världen, eller i alla fall mig, en riktigt trevlig stund?

Awakening The World är, i positiv bemärkelse, en väldigt medryckande skiva. Det är svårt att inte plocka fram luftgitarren när Sworn In The Metal Wind drar igång, eller låta bli att gnola med i World Through My Fateless Eyes och Perfect Warrior. Låttitlar som heter duga, men när det görs så här bra kommer man undan med det. Sångaren Daniel Heiman erbjuder allt man kan begära av en sådan i den här genren, och stundtals låter han som en mer hormonstinn Fabio Lione, om än med mycket mer kraft än denne. Säker som få i mellanregistret, och de obligatoriska höga tonerna levereras med känsla övertygelse.

Lost Horizon förtjänar verkligen bättre än att avfärdas som "ännu ett power metal band". Till nästa gång hoppas jag dock att bastrummorna mixas ned en aning. Visst hör det till att det ska smattra rejält i den här typen av musik, men dom får inte ta så stor plats i ljudbilden att dom blir ett störande element. Endast sju låtar + intro och outro kan tyckas vara lite, men samtidigt är det ju bättre att ha ett rakt igenom starkt låtmaterial, än att fylla ut skivan med transportsträckor. Ett band att hålla ögonen på.

[4/5]

Per-Ola Nilsson

Music For Nations