Nostalgia

Interviews

Information

Krönika 26 mars
från Norrtelje Tidning

Så har då vårfloden av cd-skivor startat. Ska det fortsätta ramla in höjdarplattor i den här takten så kommer nog detta år att gå till historien som det bästa metalåret någonsin.
En sak som jag har funderat över är ändå just detta med vårfloden. Varför väntar så många bolag med att släppa skivor ända tills slutet av mars och fram till mitten på maj. Då släpper alla massor av plattor, och risken är stor att bra skivor drunknar i mängden.
I januari och februari händer oftast väldigt lite, vilket märks för mig, för då får man förbluffande ofta plattor som inte ska släppas förrän om två-tre månader. I och för sig kul att ligga före, men jobbigt att dels hålla på hemligheterna, och dels att sedan verkligen komma ihåg att skriva om albumet. Man har rätt ofta spelat slut på geisten, och det blir lätt att man skriver om något annat album istället. Varför inte släppa skivan när den ändå är klar. Kanske en massiv PR-kampanj kan ha en lysande effekt när det i övrigt är stiltje? Jag är ingen PR expert men visst känns frågan berättigad.

Har under de senaste månaderna också upptäckt de stora fördelarna med internet. Det har nämligen startats en sida för alla oss som gillar att diskutera progressiv metal i synnerhet och hårdrock i största allmänhet. Dan Swanö, den store svenske hårdrockmusikern, känd från Edge of Sanity, Nightingale med flera, hade ett inlägg där han prisade denna smala sida, som det roligaste han sett på internet. Att få diskutera allt inom intressesfären. Udda plattor, läckra gitarriff, bästa trummisar, ja i stort sett allt man kan komma på. Jag älskar det. Här får man chansen att snacka av sig med likasinnade. Korta och långa inlägg om musik, olika åsikter värderas mot varandra. Helt enkelt, internet när det är som bäst.

Så över till ett helt annat ämne, nämligen powermetal och svenska Hammerfall som slagit stort här hemma. Nu har deras svenska övermän dykt upp i gruppen Lost Horizon. Suverän powermetal som ingen får missa. Det lustiga med gruppen är att ett par av ursprungsmedlemmarna numer spelar i Hammerfall.
Lost Horizon passerar Hammerfall med hästlängder vad det gäller låtmaterial och intensitet i sin musik. Dessutom har dom en bra sångare! Tyvärr är väl risken att dom aldrig passerar vad det gäller skivförsäljning. Det är redan inmutat område, och skivköparna är ju inte kända för att vara några större chanstagare diekt. Jag kan i alla fall rekommendera en koll av Lost Horizon...

Teddy Jonasson

Till krönika 12 maj