Utebliven tidning
Tel: 031-804720

Info om GP

M u s i k

Hårda svenskar intog Wacken

När det gäller hårdrock är Sverige fortfarande en stormakt. Det bevisades på Wacken Open Air, Europas största hårdrocksfestival med närmare 25 000 besökare.

Under fredagen och lördagen uppträdde 75 band i den lilla orten nordväst om Hamburg. Dragplåster var bland annat Saxon och Motörhead, och nästan en femtedel av banden var svenska - sex av dem från Göteborg. För den som ville vara lokalpatriot var Wacken ett bra tillfälle. Sällan är det så lätt att träffa folk som blir imponerade över var man kommer ifrån. I den stora mängden hårdrock var det framför allt två saker som skiljde ut Göteborgsbanden. Att musikerna vågar visa att de är glada fastän de spelar tuff musik, och att de vägrar passa in i metaluniformen. Nostradameus var först ut redan klockan tio på fredag morgon. Med tanke på det hade powermetalkillarna både stor publik och god respons. På samma scen, party stage, spelade The Haunted senare på kvällen. Grammisvinnarna är kända som ett band som live kör över publiken totalt, men nu hade de ovanligt stor - ljudmässig - konkurrens av Saxon på största scenen. På minsta scenen dagen efter hade Lost Horizon problem med ljudet och såg något stela ut. Många svenskar syntes i publiken, och många nävar i luften. Men till skillnad från kollegorna såg de krigsmålade Lost Horizon gravallvarliga ut. Metal som tar sig själv för mycket på allvar är svårt att ta på allvar. - Utseendet är en illustrativ bit som vi vill utveckla mer. Kroppsmålning känns naturligt att ha. Men färgerna betyder inget ännu. De har inget med Braveheart att göra, förklarar gitarristen Wojtek Lisicki som på det stora hela är nöjd med Lost Horizons spelning på Wacken, deras andra officiella spelning och sin femte någonsin. - Jag blev trevligt överraskad av publiken - och att så många kunde texterna. Det var så många svenskar där att det nästan kändes som om vi var i Sverige. På den största scenen spelade tre Göteborgsakter. Dark Tranquillity var först ut, och det band för vilka de yttre omständigheterna stämde bäst. Ett av festivalbesökarnas vanligaste tröjmotiv var In Flames, och kvintetten hade bra drag på sin stora publik trots att ljudet emellanåt blåste bort. Sista svenskarna var Hammerfall, som med allsångsvänliga låtar, pyroteknik och en riddare på scen var en given succé. Och på en festival där publiken ser ut att vara hämtad från åttiotalet passade gruppen perfekt.

Fotnot: In Flames, The Haunted och Nostradameus spelar på Göteborgskalaset 6 augusti.

Publicerad 2001-08-05
bella stenberg